Ditt Mentala Batteri

4 steg till mer energi!

Finns det dagar där du inte är lika mycket på topp som andra dagar? Finns det någon situation där du idag känner dig otillräcklig och skulle vilja möta med fullt laddade mentala krafter? Det kan vara att göra en presentation, möta nya människor, inför ett prov, en date – vad som helst…

 


Är det så att Du blir nyfiken om jag säger att du kan skapa ett ”Mentalt Batteri” laddat med bra känslor att hämta kraft ifrån, t.ex. i situationerna nämnda ovan?

Det finns egentligen bara ett sätt att lösa detta på.  Ett enkelt, effektivt sätt är att definiera din absolut bästa upplevelse vad gäller prestation, egenskaper och resurser. Sedan försöka återuppleva dessa, för att därefter överföra samma viljekraft från din bästa, inträffade situation till en ny: provet, daten, presentationen, studietimmarna mm.

*Detta är vad idrottsmän gjort i alla tider, kolla närbilder innan en straff eller ett lopp så ser du alla små gester alla gör för sina ankare, medvetet eller omedvetet. Själv har jag hjälpt många elitidrottare – detta är grunden till hur det går till.

_______________________________________

I korthet fungerar det så här:

1. Tänk dig en ”mental laddningsyta” på marken, rund, fyrkantig eller som en stjärna – det har ingen betydelse. Det viktiga är att den är så stor att du precis kan tänka dig att du ställer dig i den när du vill ladda dina mentala krafter inför en situation; vilken som helst. Tänk en bestämd form. Det kan vara som en liten matta, en flagga, en ring av ljus… en tydlig yta! Vänta med att kliva in, först skall du göra steg 2.

2. Försök komma på en situation där du var på topp, lyckades med något, kände dig oövervinnelig, mådde fantastiskt bra… det kan vara hur fånigt som helst – typ när du tog simborgarmärket, när du gjorde ett mål i förskolans fotbollsturnering, när du galopperade första gången eller något stort som när du… Det enda som är viktigt är att det var något som var starkt och positivt känslomässigt!

3. Kliv sedan in i din mentala laddningsyta, blunda och lev dig in i vad du såg, hörde och kände i hela kroppen (i den här situationen när du var på topp). Gör vad du vill för att överdriva känslan, lägg till eller ta bort saker. Målet är att få ”vinnar-” eller ”säkerhetskänslan” så stark som möjligt på alla sätt. Aktivera alla tankar och sinnen, minnesbilder, ljud… Överdriv och justera så att om någon ser dig skall de fråga sig själva ”wow, den där personen har verkligen lyckats med något, det ser man på håll!”

 

Kom ihåg att använda alla sinnen:

- Hur kändes det i kroppen? Din hållning? Ögonen?
Munnen? Din tyngdpunkt? Axlarna?
- Vad såg du framför dig?
- Lät det på något speciellt sätt?
- Kände du någon speciell doft?
- Hade du någon särskild smak i munnen?

4. Kliv sedan ur ringen. Försök nu komma på fler situationer du känt dig stark och kompetent i som du kan ”tanka” din mentala laddningsyta med. Du kan tänka ut andra positiva situationer du skulle vilja överföra till ringen; känslan efter din första kyss, känslan när du cyklade själv utan stödhjul, känslan när du hittade en hundring på marken… Stapla alla minnen som en dagobertmacka och ladda på!

Var noga med att känna, höra, smaka och se på alla sätt hur det var i den situation du lägger till i ringen. Kliv ur och ta en paus mentalt mellan varje tillfälle.

Du har nu ”laddat” en massa resurstillstånd i denna ”mentala laddningsyta”. Nästa gång du blundar och tänker dig att du kliver in på denna yta är målet att du skall kunna få fram dessa känslor, vilket bör påverka din hållning och ditt humör… och därmed ladda dig med mentala krafter.

 

4 korta steg – för så mycket.

Detta är en försmak på hur jag hjälpt elitidrottare. Så nästa gång du skall in i en situation där du tidigare har känt dig begränsad eller känner att du behöver kraft, komihåg:

 

1. Blunda och föreställ dig din mentala laddningsyta.
2. Tänk dig att du kliver in i din Mentala Laddningsyta och ”fyller på” ditt mentala batteri.
3. När känslan är stark, öppna ögonen och lägg märke till skillnaden när du går in i en situation med laddat självförtroende, självkänsla och mentalt fokus på topp…

 

 

Text av:
Ulf Sandström
Tankecoach

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>