Gymnasieelever: Det blir orättvist

Idén med nationella prov är bra, men i praktiken leder dagens prov till orättvisor. Det säger gymnasieelever DN har talat med.

– Man kan plugga hela året, men ha en dålig dag just på provdagen och misslyckas. Det blir lätt orättvist, säger Josefin Clemedtson, elev på Blackebergs gymnasium.

 

De fem ungdomarna DN träffar på Blackebergs gymnasium i norra Stockholm går alla i tredje ring, på antingen samhälls- eller naturprogrammet. De har egentligen ingenting emot grundtanken med nationella prov, men alla är överens om att proven skulle må bra av vissa förändringar.

– Det är ett bra sätt att mäta resultat mellan olika skolor, men jag tycker man går för mycket på ett enda tillfälle, säger Johanna Danielsson.

Både hon och hennes kamrater har hört om skolor där lärarna är mycket ”snällare” i bedömningen av proven.

– Det gör ju att det blir orättvist ändå, säger hon.

Andrej Frelin tycker också att det är vettigt med ett prov för alla.

– Men beroende på läraren kan all vikt läggas på det där provet. Det är lätt för läraren att komma undan och slippa göra en bedömning på allt annat eleverna gör under året.

Matematik är ett ämne som passar för nationella prov, tycker de fem eleverna, men i andra ämnen blir det svårare.

– Det är också dumt att lärarna inte kan förbereda oss på vad som kommer. När vi hade nationellt prov i spanska missade alla i vår klass de första tre hörfrågorna, eftersom ingen var beredd på att de skulle komma, säger Henny Forsberg.

Josefin Clemedtson tycker att proven borde vara mer varierade. Både skriftliga, i grupp och muntliga vore bra.

– En del är mycket bättre på att prata än att skriva och det är viktigt att kunna arbeta i grupp. Det är kunskap man har mer användning för i framtiden, säger hon.

Allihop skulle helst se att proven delades upp i fler delar under läsåret, att inte allting ska komma vid ett tillfälle.

– Man tycker synd om lärarna i slutet av året, de är ofta väldigt stressade och har massor av prov att rätta. Jag tycker också lärarna ska utbildas i hur de rättar proven så alla gör likadant, säger Elin Blom.

– Jag lär mig inte så mycket av att plugga inför prov. Jag lär mig genom att göra något praktiskt som relaterar till det jag ska lära mig. Och poängen är väl att man ska komma ihåg kunskapen, säger Andrej Frelin.

Emma Löfgren

emma.lofgren@dn.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>