Copywriter

Copywritern arbetar ofta i projektgrupp tillsammans med en Art Director (AD) och en projektledare, där var och en svarar för olika delar av uppdraget.

Copywriterns del är att arbeta med textidéer anpassade till olika medier som exempelvis tidningar, utereklam, radio, TV eller Internet.

En viktig del av jobbet som copywriter är att göra research, att ta reda på fakta om kundens företag, produkten samt tilltänkt målgrupp. De texter som copywritern svarar för är ibland långa och komplicerade, ibland korta rubriker eller slogans.

En copywriter måste vara idérik och allmänbildad. Han/hon måste också vara intresserad av samhällsutvecklingen, företagande och trender å ena sidan och av människor och naturligtvis av reklam kommunikation å den andra. Att kunna formulera sig kärnfullt i text och sålla i stora mängder fakta är en förutsättning.
Många inom reklambranschen frilansar och de får vara beredda på en osäker framtid med hård konkurrens om jobben.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>