StuderaSmart-Vikingabåt

Mejla rätt

Har du varit i kontakt med en rekryterare och varit på anställningsintervjun är denna guide en hjälp till att mejla proffsigare. Att mejla på rätt sätt till din kontaktperson är viktigt då hon eller han endast läser mejlet en gång. Du ska därför kunna uttrycka dig för att få ditt sagt utan att feltolkningar görs. Gärna med en professionell och seriös touch.

Innan du skriver

  • Seriös mailadress
    Det första steget till ett proffsigare mailande är att ändra löjliga mailadresser såsom ”[email protected]”. Det är ingen chattkompis du söker. Skapa ett nytt mejlkonto som inkluderar hela ditt namn, exempelvis ”[email protected]”. Det finns fler gratistjänster än Hotmail som exempelvis Gmail och Yahoo.
  • Använd inte jobbmejlen
    Skicka aldrig en ansökan eller småprat via din nuvarande jobbmejl. Det ger ett respektlöst intryck mot din nuvarande arbetsgivare. Driver du däremot eget eller har något vid sidan av kan detta projekt vara ett samtalsämne att driva vidare på vid anställningsintervjun och visar på att du är aktiv och framåt.

Hur du skriver

  • Anpassa språket
    Titta på annonsen eller tidigare mail du fått från rekryteraren hur hon eller han skriver. Försök att alltid hålla samma nivå och högre. Undvik vardagliga uttryck och lustiga hälsningsfraser som ”tja!”, ”tjena!” och ”hejsvejs!”. Det räcker med ett ”hej” utan utropstecken.
  • Skriv positivt
    Det är viktigt att visa engagemang. Berätta gärna hur kul det ska bli att få börja jobba hos dem, att du ser framemot att träffa arbetslaget med mera. Undvik därför att berätta att du försök ringa åtta gånger utan svar eller att den där ”Anna” aldrig är där. Det skapar lätt irritation och är onödigt inför din kommande tid på företaget. Prata istället med en i arbetslaget som kan be Anna ringa till dig eller se vilka tider hon faktiskt kan ta ditt samtal.
  • Korrigera
    Använd rättstavningsprogram till att korrigera felskrivet. Skriv kanske först i Word och klistra senare in texten i mejlet. Kontrolläs texten ett flertal gånger så att inget slarv glidit med – särskilt när det gäller personers och företagets namn.
  • Avslutningsfras
    Förkorta inga avslutningsfraser som istället ger ett slött, ointresserat intryck samt använd alltid ditt fullständiga namn. Alltså inget ”mvh, Kalle”. Skriv hellre ”Med vänliga hälsningar, Kalle Johansson”.
  • Bifoga
    Vanligen brukar man skriva dokument i Word. Problemet är att om dessa skickas med i Word-format kan typsnitt, layout och formateringar visas på ett helt annat sätt än det du tänk dig. Inte heller är det så kul att läsa från ett dokument med röda understrykningar från rättstavningsprogrammet. Spara därför som PDF så visas det exakt såsom du vill att det ska. PDF-program finns för gratis nedladdning och finns i de senaste Word-programmen under ”Spara som” >> “.pdf”.
  • Att tänka på
    Vidarebefordra aldrig en privat konversation mellan två personer eller att skicka en ”dold kopia” till en arbetskamrat. Det är bättre att skicka öppet så att inget missförstånd sker och bibehåll en öppen diskussion med frågor och svar.