Ring rätt
Oavsett om du har fått ett ”ja” från tjänsten du söker eller inte, är det bra att vara förberedd på att ta emot respektive ringa samtal. Varför inte slippa ett personligt brev – och ringa istället? Att du behärskar att ta emot ett samtal visar på social kompetens och bygger en bra grund inför anställningsintervjun. Har du blivit nekad en tjänst men väljer att ringa upp, visar det att du är intresserad av den sökta tjänsten och verkligen vill ha jobbet. Då är du en säker reserv ifall den tänkta nyanställde hoppar av.
Ett telefonsamtal gör det möjligt att veta mer än det som står i annonsen. Kanske riktar sig företaget till en yngre publik för vissa reklamkampanjer? Eller till kvinnor då flera av företagets anställda blivit gravida? Lista ut så mycket som möjligt!
Inför samtalet
- Var förberedd
I de båda fallen ovan är det viktigt att vara förberedd. Det gäller att läsa på om företaget, dess lediga plats och tanken med annonsen. Läs på deras hemsida, sök tidningsartiklar och fråga personer om hjälp som är insatta i området. - Förutse frågor
Kom ihåg att rekryteraren är förberedd med frågor som väckts ur ditt personliga brev och CV. Lista dessa egenskaper som får dig att sticka ut från mängden och gör dig redo att besvara dessa. Kom även ihåg att rekryteraren antecknar allt du säger vilket senare bygger vidare till frågor och funderingar på anställningsintervjun. - Ring vid rätt tidpunkt
Det bästa är att ringa innan du skickar in din ansökan för att så fort som möjligt få en mer personlig kontakt. Men att ringa efteråt går fullt lika bra. Skillnaden är att du då måste vänta tills ansökningstiden gått ut och vänta tills de rekryterar – gärna innan någon anställs. Fördelen med att ringa innan är att du då kan ta reda på om de redan då är i desperat behöv av en anställd. De kanske inte kan eller hinner vänta längre till. Då passar det bra att ha varit först i kön med och med fördelaktiga meriter.
Under samtalet
- Presentera dig
Det första du gör är att presentera dig själv med för- och efternamn. Har du frågor och saker du undrar över kan du behålla dem till ett senare tillfälle. Nu gäller det först och främst att berätta ditt ärende – att du har sett en annons och undrar om den fortfarande finns tillgänglig. Skulle inte personen ha tid, boka istället in ett möte för funderingar och vidarepresentation. Då har du redan kommit flera steg närmare jobbet. Och dessutom är du inskriven i den rekryterandes almanacka. Ett sätt att komma ihåg ditt namn. - Ställ frågor
Har personen i andra änden av luren tid, ska du ställa dina frågor som du tänkt ut i förväg. Det underlättar alltid att ha dem nedskrivna om du skulle tappa ordet. Dessa frågor ska som sagt vara lite djupare och bli besvarade på ett mer utförligt sätt än ”ja” eller ”nej”. Var intresserad, nyfiken och visa att du har några följdfrågor. - Väv in dig själv i frågorna
Dina frågor ska gärna få rekryteraren att höra dina erfarenheter eller se dig framför sig. Exempelvis kan du ställa frågan ”Jag har tidigare jobbat som X där vi speciellt hade just X. Hur ser era rutiner ut?”.